Schiphol schrapt deze zomer heel veel vluchten in verband met personeelstekorten. Hierdoor vallen voor veel mensen de vakantieplannen in het water. Wij begrijpen dat u als consument veel vragen heeft. Want waar heeft u recht op wanneer uw vlucht wordt gecanceld of wanneer de reisorganisatie de vlucht omboekt waardoor u een dag minder op uw vakantieadres bent? In dit artikel leest u meer over deze situatie.
Een luchtvaartmaatschappij mag uw vlucht altijd annuleren of de vluchttijd wijzigen, maar dit moeten ze u uiterlijk twee weken van tevoren laten weten. Wanneer de vlucht wordt geannuleerd kunt u zelf kiezen of u wilt omboeken naar een andere vlucht of het geld voor de vlucht terug wilt ontvangen.
Wanneer uw vlucht minder dan twee weken van tevoren wordt geannuleerd, dan kunt u recht hebben op een vergoeding van extra kosten. Denk hierbij aan de kosten wanneer u op het vliegveld moet wachten en daar moet eten of zelfs een overnachting nodig heeft. De luchtvaartmaatschappij moet deze kosten vergoeden. Ook wanneer de luchtvaartmaatschappij weigert om de vlucht om te boeken, dan mag u zelfs bij een concurrent een vlucht boeken en deze kosten declareren bij de annulerende maatschappij.
Heeft u een pakketreis geboekt en uw vlucht wordt geannuleerd, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Dan kunt u dit niet regelen via de luchtvaartmaatschappij, maar hier moet u contact opnemen met de reisorganisatie. Die moeten het hele bedrag terug betalen wanneer ze geen alternatieve vlucht voor u kunnen regelen.
Heeft u zelf de vlucht geregeld en het verblijf bij een reisorganisatie? Dan wordt het wat problematischer. In dit geval kunt u het geld van de vlucht terugvorderen, maar de andere kosten zijn voor uzelf. Een annuleringsverzekering keert in dit geval niet uit!
Wanneer de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie uw vlucht omboekt kan dit negatieve gevolgen hebben. Het kan zijn dat uw vlucht later vertrekt, waardoor u later dan gepland aankomt op uw vakantieadres. Bijvoorbeeld: u gaat een week naar Spanje en uw vlucht zou op maandag vertrekken, maar deze wordt omgeboekt naar een dinsdag. U heeft echter een hotel op uw vakantieadres vanaf maandag gereserveerd. In dit geval is het jammer, maar heeft u geen recht op een vergoeding. U kunt wel het geld terugvragen voor de gemiste vakantiedag.
Het is ook mogelijk dat u in dit soort gevallen een compleet andere reis aangeboden krijgt. Maar wanneer deze niet vergelijkbaar is met de reis die u heeft geboekt, bijvoorbeeld omdat u naar een compleet ander land gaat, dan kunt u de overeenkomst ontbinden. In dit geval krijgt u uw geld terug.
Schiphol heeft bekend gemaakt dat er in de maand juli en waarschijnlijk ook augustus heel veel vluchten worden geannuleerd. Maar hoe werkt dat eigenlijk, het schrappen van vluchten? Een team experts kijkt naar de mogelijkheden die er zijn. Er wordt bepaald hoeveel stoelen een luchtvaartmaatschappij per dag bezet mag hebben. Hierbij wordt niet gekeken naar pakketreizen of de bestemmingen. Afhankelijk van het aantal passagiers dat een maatschappij vervoert, worden er stoelen geschrapt. Dit gaat naar rato: hoe meer passagiers er vervoerd worden, des te meer stoelen er ingeleverd moeten worden. Overigens betekent het schrappen van stoelen niet automatisch het schrappen van vluchten. Een luchtvaartmaatschappij kan ook besluiten om met minder mensen aan boord te vertrekken of de vlucht om te boeken naar een andere luchthaven zoals Rotterdam of Antwerpen.
Weet u op dit moment nog niet of uw vlucht geannuleerd wordt, dan raden wij u aan om geduld te hebben en af te wachten. Annuleer de reis niet zelf. Wanneer u uw reis zelf annuleert dan heeft u nergens recht op. Ook reis- en annuleringsverzekeringen keren niet uit met als reden de chaos op Schiphol. U moet dus proberen geduld te bewaren en af te wachten tot u meer informatie ontvangt. Dan heeft u de meeste kans op een vergoeding of aanpassing van uw reis. Heeft u vragen over uw reis- of annuleringsverzekering, de adviseurs van Gana Adviesgroep helpen u graag.